Marktonderzoek doen, moet je dat wel of niet doen? Wat heeft het voor zin? Het resultaat van een marktonderzoek kan namelijk veel betekenen voor een bedrijf. Je komt er bijvoorbeeld achter komen dat je je richt op de verkeerde doelgroep of dat de uitingen die je maakt helemaal niet aanslaan bij je doelgroep. Door middel van marktonderzoek kun je erachter komen of je daadwerkelijk op de goede weg zit of niet.
Wat is marktonderzoek?
Marktonderzoek is zoals de naam al aangeeft, onderzoek doen naar de markt. Vaak is dit de markt waar je je op richt met je bedrijf. De exacte definitie is het verkrijgen van informatie over de markt waarin je bedrijf zich bevindt. Je kan aan de hand van deze resultaten een geschikt marketingplan maken. Op die manier weet je namelijk wie je doelgroep is, waarin ze geïnteresseerd zijn en hoe je ze het beste kunt bereiken.
Welke soorten marktonderzoek zijn er?
Er zijn verschillende marktonderzoeken die je kunt doen, dit zijn er ongeveer drie. Dat is een verklarend onderzoek, beschrijvend onderzoek en verkennend onderzoek. Wat deze onderzoeken precies inhouden, leggen we hieronder uit:
- Beschrijvend onderzoek
Bij dit onderzoek gaat het om het beschrijven van bepaalde kenmerken van de markt. Je beschrijft in dit geval wat je ziet en hoort. Een voorbeeld hiervan is kwantitatief onderzoek.
- Verkennend onderzoek
Zoals de naam al doet vermoeden, ga je bij dit soort onderzoek de markt verkennen. Je kan door middel van dit onderzoek erachter komen wat de achterliggende gedachte is van bepaalde keuzes die de doelgroep maakt.
- Verklarend onderzoek
Hierbij gaat het vooral om wwaarom-vragen en daar een antwoord op vinden. Waarom doen ze iets en hoe kun je hier op in spelen in de markt.
Online marktonderzoek doen kan jouw organisatie dus veel inzichten opleveren. Naast online marktonderzoek, kun je ook nog onderzoeken doen zoals panel onderzoek of consumenten onderzoek. Naast deze onderzoeken zijn er nog meer soorten, bepaal goed de behoefte van jouw bedrijf en wat je wil bereiken. Aan de hand van die uitkomsten kun je een geschikt onderzoek vinden.